Tuesday, January 15, 2008

Dilema antara dua rasa berdosa

DILEMA DI ANTARA
DUA RASA BERDOSA


Sir, I keep this in, I am guilty to my nation. I speak it out, I may be guilty to my service. But, I rather be guilty to my service than to my nation

Kadang-kadang saya tidak faham kenapa ramai orang tidak faham tentang penemuan dan idea-idea saya yang telah saya mulai ketengahkan sejak tahun 1986, mulanya menerusi surat-surat rengkas kepada para pemimpin dan tokoh-tokoh akademik, media dan masyarakat, seterusnya menerusi surat yang semakin panjang dan akhirnya diterbitkan sebagai sebuah buku bertajuk Revolusi Bahasa dan Bahasa Revolusi (diterbitkan pada 1991, setahun sebelumnya diterbitkan dengan nama Bahasa dan Tamadun Bangsa). Usaha tersebut saya teruskan lagi dengan sesi-sesi pertemuan dengan tokoh-tokoh pemimpin dan masyarakat. Ada di antara pertemuan tersebut berlangsung sehingga hampir dua jam, berbincang secara mendalam, ada yang berlangsung sehingga beberapa kali, dan setiap kali pertemuan kami, isu yang saya bawa disebut-sebut semula.
Pertemuan paling singkat bagi mengutarakan idea-idea dan penemuan saya ialah dengan Yang Amat Berhormat Perdana Menteri ketika itu iaitu Dato’ Seri Dr.Mahathir bin Mohammad, berlaku selama lebih kurang sepuluh minit, itupun dengan dikerumuni oleh ramai wartawan dan jurugambar – cukup sekadar untuk melontar secara secepat kilat akan apa yang terbuku di dalam minda dan dada saya, bagaimanapun, sebagaimana yang berlaku di dalam setiap pertemuan sedemikian, akhirnya beriring dengan peninggalan tanda kenangan – buku Revolusi Bahasa dan Bahasa Revolusi dan buku-buku dan bahan mengenai Kaedah Mokhdar yang saya hadiahkan kepada beliau. Pertemuan singkat di Putra World Trade Centre itu berlaku semasa berlangsungnya Persidangan Agung UMNO tahun 1993, kira-kira dua minggu selepas saya meletak jawatan dari perkhidmatan Kerajaan.
Perbincangan yang mengambil masa antara satu jam hingga tiga jam, khas bagi membicarakan idea-idea dan penemuan saya ialah dengan Menteri Besar Johor iaitu Tan Sri Muhaiyuddin Yassin (1993), Ketua Pengarang Utusan Malaysia, Dato’ Zainuddin Mydin (1991), Pengerusi Dewan Bahasa dan Pustaka Dato’ Abdul Rahim bin Abu Bakar (1990), Pemangku Ketua Pemuda UMNO Malaysia, Dato’ Nazeri bin Tan Sri Aziz), Menteri Penerangan, Dato’ Mohammad Rahmat (1994) dan pemimpin Semangar 46, Dato’ Dr.Rais bin Yatim (1994), Menteri Pembangunan Negara dan Luar Bandar, Dato’ Anuar Musa (1997).
Pertemuan yang berlaku berkali-kali pula, dan setiap kali bertemu mereka tidak lupa daripada menanyakan semula tentang idea-idea dan penemuan saya ialah pertemuan dan perbincangan mendalam dengan Menteri Besar Perak Tan Sri Ramli Ngah Talib, calon Ketua Pemuda UMNO Malaysia bagi pemilihan 1997 iaitu Dato’ Mohammad Zahid Hamidi. Saya yang turut cuba bertanding bagi merebut jawatan EXCO Pemuda UMNO Malaysia (saya bukan seorang ahli politik, namun pada masa itu saya ingin cuba mencari wadah politik bagi mempromosikan idea-idea dan penemuan saya yang saya percaya amat penting kepada survival dan kemajuan bangsa Melayu khususnya dan negara Malaysia amnya), di dalam suatu pertemuan dengan ramai pemimpin dan ahli pergerakan Pemuda UMNO di sekeliling kami, memberitahu saya, “Mokhtar, buku you tu saya bawa ke mana-mana, you pergi tengok dalam kereta saya, ada di atas dashboard belakang kereta saya kerana saya yakin, di dalam buku itu, ada wawasan untuk bangsa dan negara, dan itulah semangat yang saya mahu bawa.”
Di dalam satu perbualan lapan mata dengan beliau di pejabat beliau di Ibu Pejabat Bank Simpanan Nasional di Jalan Ampang (dua orang lagi ialah En.Johari Abdul, orang kanan beliau di dalam kempen beliau, dan Hafiz, Pegawai Perhubungan Awam Mokhdar Management Sdn Bhd – syarikat yang ditubuhkan khas bagi mengusahakan penyebaran kaedah Mokhdar dan kesedaran di dalam RBBR), setelah bertanyakan kepada saya tentang harapan saya di dalam perlumbaan, Dato’ Zahid telah menyematkan lencana Pergerakan Pemuda UMNO ke baju yang saya pakai, dan kemudiannya, sambil memegang bahu saya, berkata, “Mokhtar, kalau you menang, saya akan lantik you menjadi Pengerusi Majlis Pendidikan Pemuda UMNO Malaysia, dan jika you kalah, saya lantik you jadi Setiausaha Majlis tersebut, yang akan ditubuhkan jika saya memenangi jawatan Ketua Pergerakan Pemuda.”
Beliau berjaya memenangi jawatan yang ditandinginya, manakala saya, sesuai dengan keadaan saya yang serba kekurangan terutamanya dari segi kewangan dan pengalaman, telah kecundang walaupun mendapat sejumlah undi yang agak boleh dibanggakan bagi orang-orang seperti saya. Selepas tamat kempen pemilihan tersebut, saya tidak menemui beliau lagi.
Di antara sekian banyak pertemuan dengan para pemimpin dan tokoh-tokoh di Malaysia, pertemuan yang paling membosankan dan membengkakkan hati dan perasaan ialah pertemuan dengan Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, Dato’ Dr.Ibrahim bin Saad (1990). Mungkin disebabkan oleh ketidaktepatan masa, di mana ketika itu beliau di dalam keadaan keletihan setelah melayan tamu-tamu yang datang berhari raya di rumahnya, beliau menunjukkan sikap memandang rendah kepada saya. Bila saya beri buku RBBR kepadanya, beliau berkata, ‘tak payahlah, saya ‘dah dapat buku ‘ni.” Bila saya demonstrasikan kemahiran anak-anak kecil menguasai sifir asas, mengira cepat dan mengingat sekian banyak fakta sains, sejarah, geografi, matematik dan sebagainya, ia seperti tidak menarik minat beliau sama sekali. Akhirnya, ketika merasakan yang saya tidak dihargai sama sekali di dalam pertemuan tersebut, saya sempat cuba mencuri perhatiannya dengan berkata, “Y.A.B., jika tidak pun idea-idea di dalam buku ini diterima, kenapa hasil penemuan yang telah saya buktikan tidak dijadikan sebagai suatu kaedah smart learning?”.
Saya sangka beliau akan lebih menghormati saya selepas itu, sebaliknya, dengan angkuh beliau berkata, “Apa? Smart learning? ‘Kat universiti sana, ‘dah berlambak buku-buku tentang smart-learning, tak payahlah hang nak tambah-tambah lagi!”
Mendengar kata-kata sedemikian, saya tidak tertahan lagi dan terus merintih di dalam hati, “Ya Allah Ya Tuhanku. Engkau singkirkanlah orang ini dari tampuk kekuasaan kerana kekuasaan dan keangkuhan yang ada padanya tidak akan membawa bangsanya ke mana-mana.”.
Aktiviti utama saya di dalam menyebarkan idea mengenai RBBR dan kaedah Mokhdar ialah dengan mengadakan ceramah-ceramah terutamanya di sekolah, pejabat, masjid, surau, balai orang ramai, hotel dan sebagainya. Sebaik mulai muncul di Dimensi (TV1), Selamat Pagi Malaysia (TV1), Malaysia Hari Ini (TV3), program-program berita, serta diberi liputan yang agak rancak di hampir semua akhbar, radio dan majalah, saya telah aktif memberi ceramah di sekolah-sekolah, masjid dan surau, perhimpunan-perhimpunan masyarakat dan sebagainya.
Ceramah di sekolah-sekolah kebanyakannya saya tawarkan sendiri menerusi perhubungan telefon dengan pengetua-pengetua, manakala yang lain-lainnya adalah menerusi sekian banyak jemputan yang saya terima. Biasanya ceramah-ceramah tersebut dibuat pada waktu malam atau hari cuti umum, dan bagi mengurangkan keletihan disebabkan oleh perjalanan jauh, dan agar tidak menjejaskan tugas-tugas rasmi saya yang pada masa itu menjadi Majistret Kanan Teluk Intan, saya menggaji seorang pemandu bagi membawa saya ke tempat-tempat saya memberi ceramah.
Pada masa itu saya sudah mulai ingin meletak jawatan dan memberi sepenuh tumpuan kepada usaha menyebarkan ilmu yang penting tersebut, kerana pada masa itu saya sudah mulai nampak bahawa penemuan yang saya jangka akan diraikan oleh masyarakat tanpa berbelah bagi rupa-rupanya tidak disenangi oleh ramai orang lebih-lebih lagi jika mereka tidak berpeluang mendengar penjelasan dan melihat demonstrasi yang saya buat, sama ada sendirian atau dibantu oleh anak-anak kecil saya. Malah ada juga segelintir ahli masyarakat, termasuk guru-guru, yang memperlekeh penemuan dan kaedah Mokhdar dan mereka mencari pelbagai sebab untuk memperkecilkan usaha-usaha saya sungguhpun hampir semuanya sampai ke telinga saya menerusi orang ketiga. Mungkin jika berdepan, saya mudah sahaja mempertahankan segala idea dan penemuan saya.
Pada suatu hari, di dalam suatu pertemuan di antara Ketua Pendaftar Mahkamah Agung yang baru dilantik, En.Hishamuddin, dengan semua pegawai di dalam Perkhidmatan Kehakiman di negeri Perak, setelah mendengar segala nasihat beliau tentang tata tertib yang harus dipatuhi oleh penjawat jawatan yang sensitif seperti kami, saya yang paling banyak merasakan bahawa apa yang disebut oleh beliau paling layak dihayati sepenuhnya oleh saya, tanpa apa-apa niat rancangan untuk berbuat sedemikian sebelumnya, bangun dan mengatur kata,
Sir, I have a dilemma. I know that, being an officer of justice of a very sensitive nature, it is demanded of me that I shall observe certain restrictions and conduct, amongst which, I shall not be seen too often in the public. And here is where my dilemma lies. I have discovered something, something very important for our people and nation, which pose me a question, if I keep it in, I shall be guilty to my nation, and if I speak it out, I may be guilty to my service. But I’ll rather be guilty to my service than to my nation. Sir, I am going to say it out to you, in front of all others, that if you feel that shall resign, I’ll resign right now and right here, but if you shall say otherwise, I would stay, but please put me in a place that is secluded from the public, for instance, at the Bahagian Gubalan, Jabatan Peguam Negara or at the Secretariat of the Mahkamah Agung.”
Sir,I have been trying in vain to voice my discovery – or discoveries – through the proper channel. I have seen the Registrar of the High Court, trying to tell something, but I was told to leave the matter to the language experts. I could not take that, and I believe that I must pursue to highlight the issue for the sake of our people, and out nation. I know sir, that, what I have been saying about that discovery may not be confortable to certain people. I repeat here that, sir, our words are long, therefore we take more time to count, to speak, to think ,to learn, to solve problem, to hear, to take action, to keep quite, to communicate, to write, to take oath, to give evidence, to investigate, to advertise, and to everything we do or don’t do. After my attempt to put my discovery through our department was not entertained, I apologize sir, that I have to write letter to the Prime Minister, on personal basis, asking him and his administration to do something about what I have found out, and suggesting that English be used as a medium of teaching mathematic at schools. But sir, again, the letter with copies to several other ministers were replied by none.”
Sir, the longest letter that I’ve send to him has now been published as a book, a copy of which would be given to you today. Sir, the ideas in the book may be controversies, but out of the ideas, after failing to get my children to use English as their thingking language for maths and science, I’ve managed to come out with a method and the method had not only enabled my small kids to memorise the basic and advanced multiplication tables at ease, but also enhanced their ability to solve mathematical problems better, the simplest intance being, to multiply, let say, three digits by single digits, would be just a breeze. And to me, remembering provisions of law, telephone numbers of colleages and friends, and even citation of cases, and etc, are now extemely easy compared to before.”
Allow me to use the whiteboard to demonstrate better, sir,” rayuku. Beliau menganggukkan kepala dan mempersilakan aku ke hadapan.
Sir, immediately before the meeting, I meant, before you walked in, I was asked about the method by my seniors here, who happened to watch me and my kids over Dimensi of the TV1, and with us were my friends here, crowding around. To demonstrate to them, I have gathered their telephone numbers, and their ic numbers. Sir, I did not memorise them, and I have no slightest diversion of attention from the words you have been falling us, believe me sir. But, until now, I still remember their numbers,” demikian kataku seterusnya, sambil menulis nombor-nombor telefon dan nombor-nombor kad pengenalan dua orang Hakim Mahkamah Sesyen dan tiga orang Majistret yang berada di dalam perjumpaan itu.
Mereka yang duduk di hadapan sebaris dengan Ketua Pendaftar dan mendepani kami para Majistret, mengangguk-anggukkan kepala sambil memancarkan rasa kagum di atas kekuatan daya memoriku, dan kemudiannya bertepuk tangan. Hampir serentak dengan itu juga, semua Majistret yang berada di dalam kamar mahkamah yang dijadikan bilik mesyuarat kami turut bertepuk tangan.
Aku semakin bersemangat, bagaikan mendapat sokongan moral yang kuat daripada mereka. Kemudiannya aku balik semula ke tempatku, dan dengan jauh lebih yakin, berkata dengan tenang,
“Tuan. I leave my fate to you now. Eventhough some friends say that this discovery have nothing to do with my official duty, but I am duty bound, as the loyal citizen of this nation, and sebagai anak bangsa yang tercinta, bangsa yang berhadapan dengan cabaran yang mungkin tidak terungkapkan, I have to do what I have got to do, especially when I am so convinced that, contraty to what these ‘some friends’ have been telling me, what I am doing is very relevant to our legal profession, that remembering provisions of law and numerical details of facts and cases before them would provide unmeasurable valuable assets in furnishing our duty.”
Aku mahu berhenti di situ, tetapi bila melihat beliau berdiam diri dan sedikit tunduk, aku menambah sedikit lagi,
Sir, as I said before, to me, this is very important, but I am facing this dilemma. Since my appearances over TV1, TV3, radio, and newspapers and magazines, I used to oblige invitations by several schools to demonstrate about the methods during the week end. I have gone through the Perintah Am especially the Bab D, relating to the conduct of the public servants. I strongly believe that I have done nothing wrong about talking to some group of people, especially students and teachers of government schools, about the method and my ideas since they are not sensitive to my official duty as legal officers, but at the same time, I know that I shall at least, as a matter of courtesy, inform the Chief Registrar’s office, but again, if I do that, as I have experienced before, that may be highly counter productive and I would not even be given a chance to explain.”
But the dilema continues, if I keep this in, I am guilty to my nation, if l speak it out, I may be guilty to my service. Since now I have voiced them out to you, I leave it to you, sir. If you say I shall resign, I would resign, right now, right here. But if you say I shall stay I would stay. If the later shall be the case, then please put me somewhere away from the public, for instance, at the said Secretariat, or at my former place the Bahagian Gubalan of the Jabatan Peguam Negara. Thank you, sir.”
Saya duduk. Manik-manik peluh membasahi diri, dan menanti dengan penuh debaran akan hukuman yang bakal dijatuhkan. Suasana di dalam perjumpaan itu senyap sepi, barangkali semua orang berdebar menanti kata-kata yang bakal diluahkan oleh boss nombor satu kami itu. Barangkali, tidak ada sesiapa pun yang berani memperdengarkan nafas mereka, apa lagi bersuara. Tuan Ketua Pendaftar seperti merenungku dari jauh, kemudian memandang audien lain. Penantian di kala itu terasa amat menyiksakan.
Well, I’ve never knew that we have such a genius amongst us,” tiba-tiba beliau bersuara memecah kesunyian. Suasana yang begitu sepi tetapi amat mendebarkan tadi tiba-tiba menjadi riuh, dengan ahli-ahli perjumpaan berbisik di antara satu sama lain. Suasana senyap semula bila beliau menyambung ucapan, “Give me sometime about what I can do, and I would try to oblige your request but I believe that the place most suited to you shall be the Bahagian Gubalan of the AG Chambers. I hope I can get a copy or copies of your book or books,” sambung beliau.
Saya melepaskan nafas lega. Rakan yang berada di sebelah kiri dan kananku menghulurkan tangan mereka, kusambut dan kami bersalam dengan genggaman erat. Seelok majlis ditamatkan, saya berkejar ke kereta, mengambil semua buku yang saya tulis, termasuk buku undang-undang bertajuk ‘Siasatan Kemalangan Jalan” yang diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka. Kemudian saya berkejar mendapatkan beliau semula dan menyerahkan semua buku saya kepadanya.
“Tuan, buku ini mungkin sukar difahami. Namun jika tuan mahu, saya menawarkan diri untuk mengajar anak-anak tuan,” kataku. Aku menawarkan sedemikian kerana bimbang, berdasarkan kepada apa yang telah berlaku pada masa dahulu, sekiranya dia tidak memahami apa yang kutulis, sikapnya terhadap idea-ideaku malah mungkin aku sendiri akan bertukar menjadi negatif.
Well, thank you very much. I am very delighted to hear that that,” kata beliau.
Satu lagi saat manis tercatat di dalam sejarah perjuangan saya. Hari itu, saya tak sabar-sabar mahu sampai ke rumah untuk menceritakan peristiwa itu kepada isteri dan anak-anak.

No comments: